Noica şi mişcarea legionară Mai am vreo 30 de pagini de citit din Noica şi mişcarea legionară. Dincolo de faptul că Sorin Lavric adesea ne dă tâlcuirile lui cam prea discursiv, în loc să fie un Vergiliu discret în desfăşurarea cărţii, rezultatul final rămâne cât se poate de tulburător.

Sunt intrigat să descopăr că motto-ul legionarilor este „Credinţa fără fapte este moartă” (preluată din Epistola lui Iacov). În Biblia legionarilor, acest verset pare să fie scris pe fiecare pagină. Mai mult însă mă intrigă conceptul de „mântuire a neamului” care apare obsesiv în discursul legionar (şi nu numai). Ce înseamnă „mântuirea neamului”? Crezusem că Hristos vine ca să-şi curăţească un popor care să fie al Lui (Tit 2:14 – hina katharise auto laon periousion) şi care să depăşească graniţele unei anumite naţiuni.

Mai straniu decât orice este acceptarea de către legionari a propriei lor damnări, dacă ea înseamna ceva în economia mântuirii neamului. Prin asasinatele comise, Nicadorii, Decemvirii şi Răzbunătorii şi-au periclitat mântuirea, dar au făcut-o pentru „mântuirea neamului”. Cum se poate oare ca nişte oameni care se revendică din creştinism să recurgă la asasinate pentru a-şi impune viziunea religioasă şi socială? 25 octombrie 1924 este data primului asasinat. Corneliu Zelea-Codreanu îl împuşcă pe prefectul Constantin Manciu chiar în faţa tribunalului. La procesul din anul următor este achitat. Credinţa fără fapte este moartă, desigur. Corolarul pare să fie că, la rigoare, credinţa transpusă în fapte poate să şi omoare.