„În dragoste nu este frică; dragostea desăvârşită izgoneşte frica; de aceea, cine se teme n-a ajuns desăvârşit în dragoste, pentru că frica presupune pedeapsa.”
Răspunsul omului – „Am auzit zgomotul prezenţei tale în grădină; şi mi-a fost frică, pentru că eram gol şi m-am ascuns” – dezvăluie un aspect important al relaţiei dintre om şi Dumnezeu: frica de a veni la întâlnirea cu numinosul. Omul nu spune nimic despre sentimentul de ruşine care precedă această frică şi care, împletindu-se cu ea, îl aduce în situaţia de a se ascunde, ci numai de efectul ultim pe care îl produce în fiinţa lui.
Frica instalată la începuturile imemoriale ale omului se va înstăpâni despotic peste întregul neam omenesc, ca o prezenţă constantă în toate întâlnirile viitoare dintre om şi Dumnezeu. Fie că eşti Adam în grădină sau din neam preoţesc precum Isaia prorocul, răspunsul care îţi ţâşneşte de pe buze la întâlnirea cu Dumnezeu nu poate fi decât: „Vai de mine, căci sunt un om cu buze necurate, în mijlocul unui popor cu buze necurate şi am văzut pe Domnul oştirilor…”
Glasul cadenţat al Divinităţii continuă să pună întrebări care sfredelesc inima omului, nu pentru că doreşte să afle ce nu cunoaşte, ci pentru că instituie un moment de autoreflecţie: „Cine ţi-a spus că eşti gol? Nu cumva ai mâncat din pomul din care îţi poruncisem să nu mănânci?”
În răspunsul dat de Adam se revelează o altă caracteristică fundamental-omenească: pasarea responsabilităţii pentru propriile acţiuni. Vinovată nu este femeia pur şi simplu, ci femeia pe care mi-ai dat-o. Este prima insinuare că Dumnezeu ar avea şi el o parte de vină în dezastrul Căderii. Ideea este doar strecurată. Omul primordial nu are încă îndrăzneala să-l pună deschis pe Dumnezeu sub acuzare, cum o va face omul modern. În cuvintele lui C.S. Lewis:
Omul antic se prezenta în faţa lui Dumnezeu (sau chiar a zeilor) aşa cum o persoană inculpată se prezenta înaintea judecătorului ei. Pentru omul modern rolurile s-au inversat. El este judecătorul: Dumnezeu este în boxa acuzaţilor. El, omul, este un judecător destul de mărinimos: dacă Dumnezeu şi-ar găsi o apărare rezonabilă pentru vina de a fi dumnezeul care îngăduie războiul, sărăcia şi boala, omul este gata să o asculte. S-ar putea chiar ca procesul să se încheie cu achitarea lui Dumnezeu. Dar lucrul important este că Omul este pe scaunul judecătoresc, iar Dumnezeu este în boxa acuzaţilor.
Să ne întoarcem în Grădină. Este rândul femeii să răspundă la întrebarea: „Ce ai făcut?” În mod predictibil, degrevarea de responsabilitate ia o nouă formă: „Şarpele m-a amăgit!”
Şarpelui nu i se mai îngăduie să vorbească. Este evident că din perspectiva relaţiilor care se stabilesc între personajele implicate, şarpele nu are nimic de învăţat. Lui nu trebuie să i se dovedească nimic. Ruşinea, vinovăţia şi fuga de Dumnezeu nu au niciun fel de relevanţă pentru el. Răul epitomizat este incapabil să înveţe ceva, este dincolo de acţiunea harică a lui Dumnezeu. Peste şarpe blestemul vine fără drept de apel, fără întrebări, fără reflecţii aducătoare de responsabilităţi sau vinovăţii.
Şarpele îşi proiectează propriul rău în prima pereche, iar răul său este malum gratia malo. Pentru un asemenea rău nu există niciun mijloc de reabilitare, pentru că el se situează în mod definitiv şi iremediabil dincolo de mijloacele harului. Răul simbolizat şi întruchipat de şarpe este răul diabolic, manifestarea dorinţei de a corupe de dragul coruperii.
Episodul care inaugurează ruşinea, teama, suspiciunea faţă de Divinitate şi derobarea de responsabilitatea proprie se încheie cu izgonirea primei perechi din Eden, nu înainte de a se proclama totuşi distrugerea şarpelui, al cărui cap va fi zdrobit de sămânţa femeii (i.e., unul dintre urmaşii ei).
În final, Dumnezeu îşi reafirmă caracterul providenţial oferindu-le celor doi un mijloc prin care să rezolve temporar problema vinovăţiei lor: hainele de piele. Este în egală măsură un gest de bunăvoinţă, cât şi o reafirmare a drepturilor sale de Creator. Chiar şi surghiunită din părtăşia directă cu Viaţa, creaţia lui rămâne totuşi în atenţia lui Dumnezeu. S-ar părea că prin acest eveniment planurile Creatorului au eşuat. De fapt, este abia începutul unui lung şi sinuos drum al lucrului lui Dumnezeu cu omenirea. Ceea ce pare un sfârşit lamentabil se dovedeşte a fi în fapt începutul lungului drum către îndumnezeire.
2 octombrie 2008 at 11:59 am
Vorbind despre frica si rusinea instalate in noi, cum spuneti dvs. „la inceputurile imemoriale ale omului” nu denota ele, oare, lipsa de ratiune a celei mai rationale fiinte pe care a creat-o Dumnezeu? Rusine de ce? caci chiar Creatorul i-a creat pe Adam si pe Eva goi, frica pentru ce? caci aveau inaintea lor Paradisul. Lipsa de ratiune i-a facut sa cada intr-o disperare din care, atunci (si de atunci) tot Dumnezeu va incerca sa-i scoata, nu numai facandu-le haine, dar si imbracandu-i cu ele…
2 octombrie 2008 at 11:59 am
Din nou o neatentie, textul este al meu.
2 octombrie 2008 at 12:11 pm
Presupun că Mara e cineva din familie care foloseşte acelaşi computer când lasă comentarii… 🙂
Frica şi ruşinea sunt „afecte”, deci se sustrag controlului raţional. Cred că se află „în conexiune” mai degrabă cu medulla, nu cu cortextul.
2 octombrie 2008 at 12:22 pm
„omul e judecatorul” – probabil se bazeaza mai mult pe ratiune si se intreaba [in zilele noastre] cum poate o asa Inteligenta sa lucreze in modul asta [„planurile Creatorului au eşuat”]. Probabil ori noi Ii alocam prea multe privilegii pe care nu le are, ori inca nu le observam ca fiind folosite !?
2 octombrie 2008 at 12:24 pm
1″omul e judecatorul” – probabil se bazeaza mai mult pe ratiune si se intreaba [in zilele noastre] cum poate o asa Inteligenta sa lucreze in modul asta [„planurile Creatorului au eşuat”]. Probabil ori noi Ii alocam prea multe privilegii pe care nu le are, ori inca nu le observam ca fiind folosite !?
2 octombrie 2008 at 3:38 pm
Eu nu m-am referit la actul in sine de a le fi fost (de a ne fi) rusine, ci la discernamantul lor (nostru) daca rusinea (frica) au vreo sustinere logica. La fel putem vorbi si despre ne-rusine. Varianta ca, de fapt, le-a fost rusine de ei insisi, si de aceea rusine de Dumnezeu, mi se pare plauzibila pentru omul simtitor pe care l-a creat Dumnezeu, si care om, oricat de nesimtit ar fi, o farama de bun-simt tot ii mai ramane. Pacatul include nesimtirea, dar oare nesimtirea e intotdeauna pacat?
2 octombrie 2008 at 6:57 pm
Nu ştiu dacă ar putea fi vorba de o susţinere „logică” (adică „raţională”?). Nu prea ştiu cum definiţi aici aceşti termeni.
Nesimţirea ca atitudine de refuz a unei ruşini (care ar trebui asumată fiindcă duce la pocăinţă ) este păcat. E înrudită cu sfidarea (lui Dumnezeu).
2 octombrie 2008 at 10:26 pm
[…] (Va urma) Possibly related posts: (automatically generated)Fusili vs. America‘şpe paşi meniţi să descopere misterul dinamicii Universului, teoria …“Mortuorum sorte discant viventes” – Mauthausen 1 […]
4 octombrie 2008 at 2:30 pm
Vorbiti despre refuzul rusinii, si bine faceti. Refuzul este un act rational. Deci si acceptarea. Eu la asta m-am referit, adica nu la cum ne este rusine, ci la de ce ne este (motivul) rusine. Atunci, lui Adam i-a fost rusine de Dumnezeu? Citind asa cuvintele lui Lewis, pe care le redati mai sus, ele si-ar pierde semnificatia . Dar pentru ca nu reusim sa le citim asa, ele raman valabile.
4 octombrie 2008 at 6:53 pm
Lui Adam îi va fi fost ruşine şi de sine, şi de Dumnezeu. Nu ştiu. E vorba de un „complex”, nu de ceva cu obiect foarte precis.
4 octombrie 2008 at 7:30 pm
Cred ca i-a fost rusine si de sine(pacatul) si de Dumnezeu(marturisit), numai ca mai cred ca disperarea de atunci a lui a fost mai mare decat dorinta sa de a-l depasi. Adica, pacatele noastre nu trebuie sa ne faca sa disperam, Dumnezeu este aici, gata oricand sa ne croiasca hainele de care avem noi nevoie, si gata oricand sa ne si imbrace cu ele… Pacatele, totusi, nu trebuie sa ne complexeze!
5 octombrie 2008 at 8:47 pm
„Şi ce roade aduceaţi atunci? Roade de care acum vă este ruşine”(Rom. 6:21), dar „criminalul are dreptul la pedeapsa” zicea Dostoevsky.
6 octombrie 2008 at 8:32 am
Eu cred ca a fi rob al pacatului nu inseamna a fi complexat de pacat. Cei care sunt complexati pot cadea intr-o disperare care va deveni o piedica in plus in calea eliberarii de pacat. Repet: mai mult decat ne putem noi inchipui, Dumnezeu ramane gata oricand sa ne ajute in a ne salva. Asa a facut El cu Adam, asa face El, acum, cu noi. Atunci de ce sa disperam? Stiu, orice crminal are ‘dreptul’ la pedeapsa, numai ca Dumnezeu nu pedepseste cum pedepsim noi, oamenii… Dupa cum nici ‘criminalii’ nu se pot ascunde de Dumnezeu cum se ascund de oameni.Raskolnicov este o dovada.
6 octombrie 2008 at 5:22 pm
E.vaisamar, ce credeti, acela este chipul lui Dumnezeu?
6 octombrie 2008 at 5:24 pm
Ma refer, bineinteles, la reproducerea de mai sus.
6 octombrie 2008 at 5:28 pm
Privind-o, nu sesizati cata forta divina include (degajeaza?) ea? Sau ati ales-o la intamplare?
6 octombrie 2008 at 6:14 pm
Este şi nu este. Este, în sensul că redă la nivel vizual ceea ce putem imagina despre caracterul lui Dumnezeu (forţă, bunătate, iubire, dorinţa de a intra în părtăşie cu omul). Dumnezeu se întinde spre om.
Nu, n-am ales-o la întâmplare. Să precizez totuşi că în „Creaţia” lui Michelangelo nu-mi plac figurile „de umplutură” (de la colţurile fiecărei scene).
7 octombrie 2008 at 8:14 am
Ceea ce Dvs. numiti „figuri de umplutura” nu sunt deloc de umplutura. Nu stiu daca ati vizitat ‘Sixtina’ eu da, si va pot spune ca acolo nimic nu este de umplutura, totul este atat de maret si de ‘complicat de simplu’ incat cine, dupa ce a stat inauntru atata cat se poate sta, iese cum a intrat, adica fara sa fi simtit sporit imboldul de a se apropia de Dumnezeu, degeaba a intrat si a iesit. Despre mine, eu va pot spune ca sentimente asemanatoare am avut si atunci cand am vizitat, de ex. manastirile din Moldova, dar si alte spatii sacre, sentimentul acela neavandu-l la iesirile din muzee, cu toate ca si acolo am vazut lucruri mininate. Dvs. ce parere aveti?
8 octombrie 2008 at 10:28 am
Am vizitat Sixtina. Am avut senzaţia de mult păgânism în ce e pe acolo (Sibilele cot la cot cu profeţii). Şi nudurile acelea androgine (de pe la colţuri şi nişe) chiar n-ar avea ce căuta acolo, în opinia mea de nespecialist.
Mănăstirile din Moldova sunt caracterizate de un alt spirit decât Capela lui Sixtus, zic eu.
9 octombrie 2008 at 9:30 pm
[…] (Va urma) […]
25 octombrie 2008 at 3:22 pm
[…] în oraşul meu Drumul acesta mă duce spre… unde? O singură biserică în mai multe istorii Întâlniri tulburătoare (2). “Mi-a fost teamă şi m-am ascuns.” Traian Dorz despre suferinţă […]
24 ianuarie 2009 at 4:38 pm
[…] Defectele Crăciunului – Teofil Stanciu Întâlnirile mele cu C.S. Lewis – Teofil Stanciu Întâlniri tulburătoare (2). “Mi-a fost teamă şi m-am ascuns.” – Emanuel Conţac Între imposibil şi posibil (Evrei 5:11-6:20) (2) – Emanuel Conţac Traian […]