Anunţasem cu mai bine de o lună în urmă interesul meu pentru teza de doctorat susţinută de Ioan Ceuţă în 2000, la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti.

Astăzi am reuşit să o văd în forma ei publicată: Ioan Ceuţă, Dumnezeirea Domnului Isus Hristos, Bucureşti, Editura Lumina Evangheliei, 2000, 246 pagini.

Teza se caracterizează prin multe ciudăţenii, dar n-am să intru deocamdată în „tehnicalităţi”. Fie şi numai în urma unei examinări sumare, am avut şocul de a descoperi că 20 de pagini din ea (p. 155–175) sunt plagiate. Impresia mea este că nu sunt singurele, dar n-am reuşit să-mi verific intuiţiile.

Între timp, să vedem „faptele”.

Autorul cărţii a preluat, cu mici ajustări de lexic, o amplă secţiune dintr-o lucrare a Dr. Vasile Suciu, Teologia dogmatică şi fundamentală, vol. 1, Apologetica creştină, ed. a 2-a, Blaj, 1927, p. 324–343.

Redau mai jos două pagini, spre comparaţie. Pentru cei interesaţi de o comparaţie amănunţită, vezi AICI textul din cartea lui Ioan Ceuţă şi AICI textul din cartea episcopului Vasile Suciu.

Click pe imagini pentru le vedea în format mai mare.

Sus: pagina din Suciu care conţine începutul unei secţiuni de 20 de pagini, preluate în teza lui Ioan Ceuţă.

Pagina de unde începe să plagieze Ioan Ceuţă. Cu verde este textul copiat din lucrarea lui Vasile Suciu. Cu albastru, unele cuvinte din textul originar (înlocuite de Ioan Ceuţă) şi câteva observaţii privind alte schimbări din text.

P.S. În secţiunea de mulţumiri, Ioan Ceuţă scrie: „Mulţumesc tuturor persoanelor care au muncit ore în şir pentru ca această carte să poată fi tipărită”. Să sperăm că e vorba (numai de) de tipografi.