Iosif Ţon vine cu noi clarificări. Care încep să mă nedumerească. Nu pentru că descopăr aceeaşi lipsă de acribie pe care am mai remarcat-o deja, ci fiindcă face afirmaţii care mi se par fără acoperire biblică.

Iată o nouă lipsă de rigoare:

Orice ascultare de diavolul este un păcat. Când faci un păcat, tu te dai pe tine duhului acelui păcat: un duh de minciună, de mânie, de ceartă, de invidie, de nedreptate, etc. În Efeseni 4:17, Pavel scrie că  cine se mânie  dă „prilej” diavolului. Cuvântul „prilej” în limba greacă este aforme și înseamnă „cap de pod”, sau „platformă” de operațiuni.

Textul la care face referire este Efeseni 4:27, nu 4:17. În fine, asta e o greşeală care mi se întâmplă frecvent. Mai rar sau deloc mi se întâmplă să spun că un text vorbeşte despre aforme (ἀφορμή), când el în fapt vorbeşte despre topos (μηδὲ δίδοτε τόπον τῷ διαβόλῳ). Ei bine, da, în textul din Efeseni termenul folosit este topos, care înseamnă chiar asta „prilej, ocazie”.

Toată teologia atârnată de Iosif Ţon pe acest cui exegetic nu rezistă, fiindcă aphorme în NT nu este folosit cu sensul literal de „bază de operaţiuni” ci cu sensuri metaforice, apărute prin extensie. Iată cum este explicat acest termen de lexiconul BDAG, instrumentul standard la ora actuală. Precizez că, deşi BDAG nu este infailibil şi inerant, poate fi o bună aphorme pentru eventuale discuţii exegetice biblico-teologice informate.

(Faceţi click pe fotografie pentru a o vedea la rezoluţie mare.)

Mai scrie Iosif Ţon:

Să recapitulăm. Duhurile rele sunt specializate în diferite păcate. Când faci un păcat sau altul, duhul acelui păcat capătă bază de operații în tine. El aduce cu sine alte duhuri rele și prin ele ești determinat să faci și alte păcate. În felul acesta, părtășia ta cu Dumnezeu este blocată, fiindcă tu nu mai trăiești în lumină (1 Ioan 1:5-6) și nu mai trăiești după poruncile Domnului (1 Ioan 2:3-5) și nu mai trăiești ca Domnul Isus (1 Ioan 2:6).

De-acord că păcatul blochează părtăşia cu Dumnezeu şi că deblocarea se face prin mărturisire şi pocăinţă. Dar din ce versete au ieşit „duhurile specializate în diferite păcate”? Am recapitulat şi tot recapitulat şi nu m-am lămurit. Aşteptăm noi clarificări (lămuritoare).