Lui Francis Drake i se atribuie o rugăciune tare frumoasă. Pe care ar fi rostit-o în 1577, probabil înainte de a începe expediția în jurul lumii.

Vagi intuiții (bazate pe lecturi fragmentare dintr-o biografie a lui Francis Drake) îmi spun că rugăciunea e apocrifă. Nu se potrivește nici cu caracterul lui, nici cu ambițiile lui de explorator. Inutil să mai spunem, meseria lui Francis Drake nu e pentru demoazele de pension. Și nici pentru teologi cu bun condei, care ar fi putut scrie rugăciunea de mai jos.

Francis Drake e a man of the world, întreprinzător, curajos, dur, nițel pus pe căpătuială, mai preocupat de ițele politicii externe (și de războiul cu Spania) decât de mișcările ființei sale lăuntrice.

Later edit (9 mai 2012)

Prof. J. Coffey, pe care l-am rugat să-mi spună ce părere are cu privire la această poezie, îmi scrie:

I must admit to being sceptical about the attribution to Drake. The language simply doesn’t sound archaic enough. There’s also a long tradition of mythologizing Drake as a model Christian sailor, when the reality was somewhat less savoury!

Să citim rugăciunea.

Și să cercetăm de-a fir a păr dacă ea chiar a fost scrisă de Francis Drake.

Rugăciunea (zisă a) lui Sir Francis Drake, 1577

traducere în română de Natanael Mladin.

Tulbură-ne, Doamne

Când suntem prea mulțumiți cu noi înşine,
Când ni se împlinesc visurile fiindcă am visat prea mărunt
Când am ajuns în siguranță la destinație fiindcă am vâslit prea aproape de țărm

Tulbură-ne, Doamne
Când sătui de lucrurile pe care le avem ne-am pierdut foamea de Pâinea vieţii,
Când îndrăgostiți de viață am încetat să mai visăm la veșnicie
Când în strădania de a zidi un pământ nou am dat uitării cerul.

Tulbură-ne, Doamne
Ca să îndrăznim mai straşnic, să ne-avântăm în mările învolburate, în larg,
unde furtunile ne vor învăța despre stăpânirea Ta.
unde fără țărmuri la orizont vom vedea stelele.

Îți cerem să-nvingi zarea nădejdilor noastre și mai departe,
iar viitorul să-l aduci mai aproape de noi cu putere, îndrăzneală, speranță și dragoste.
Îți cerem acestea în Numele căpitanului nostru Isus Hristos.