Viața are un fel straniu de a ne aduce în contact cu oameni despre care „urechea noastră auzise”. Ne dorim probabil ca întâlnirile cu oamenii pe care îi admirăm să urmeze un scenariu previzibil, asupra căruia să avem controlul (eventual ca regizori), dar ele, din cauza nepriceperii și a nătângiei noastre, urmează un cu totul alt curs.

Astăzi, în pauza de cafea de la 16.00, Dirk Jongkind stătea de vorbă cu Steve Walton și cu încă un domn vârstnic, în cerdacul dinspre grădină. Dirk e fellow la Tyndale. Steve e profesor la London School of Theology și acum scrie de zor comentariul la Fapte din erudita serie Word Biblical Commentary. Pe domnul în vârstă nu-l știam. Sau așa credeam.

Vedere dinspre cerdacul în care se stă adesea în pauza de cafea.

Se discută despre cartea Faptele Apostolilor și despre Irozi (și felul în care au murit), despre Pilat și câte și mai câte. Cred că discuția începuse de la Iacov, fiul lui Zebedei, fratele lui Ioan, fiindcă domnul în vârstă spune că lucrează la o lucrare despre Iacov, pe care o va prezenta la un simpozion ținut taman la Santiago (i.e. Sfântul Iacob) de Compostela (i.e. „Câmpul Stelei”), celebru loc de pelerinaj, unde se zice că ar fi fost îngropate moaștele Sf. Iacov. Numai Domnul din cer știe cât adevăr este în această tradiție (care, ce-i drept, a făcut carieră în Evul Mediu).

Discuția divaghează spre ideea de pelerinaj, spre scoica devenită simbolul pelerinilor care mergeau la Santiago, spre Chaucer și ale sale Povestiri din Canterbury. Mă bag și eu în discuție, ca o musculiță în lăptic, și observ că traseele către Santiago par să fi fost foarte numeroase. La Utrecht există o biserică dedicată Sf. Iacov, biserică aflată, pe vremuri, în circuitul pelerinilor.

Aici se face vineri barbecue. Când nu plouă!

Steve Walton își amintește că s-a făcut recent și un film pe tema pelerinajului: The Way, cu Martin Sheen. Eu completez spunând că parcă și Luis Buñuel are un film legat de tema asta. Apoi îl întreb pe domnul în vârstă: dar de când datează tradițiile astea despre Sf. Iacov? Că și românii au una cu Sf. Andrei, pomenit de Origen (și reluat de Eusebiu) în care le place să se regăsească. Alunecăm astfel pe terenul „Sciției” Sfântului Andrei și al ideologiilor (mitizante) fondatoare. Între timp, Dirk și-a dat seama că pauza lui s-a încheiat și se retrage discret. Mai sporovăim nițeluș pe tema tradițiilor despre apostoli. Domnul în vârstă evocă faptul că Sf. Andrei e revendicat și de scoțieni, apoi pomenește de St. Andrews, unde a și predat o vreme. (Atunci ar fi trebuit să mi se aprindă un beculeț). După încă vreo câteva minute de discuții decidem că ar fi cazul să mergem și noi la treburile noastre. Înainte de a pleca, Steve îi spune domnului în vârstă: „Richard, dacă vrei cartea despre sfârșitul lui Irod, să știi că e la mine pe birou!” (Alt beculeț care nu a licărit, cum ar fi fost cazul).

Hexagonul, aflat pe partea dinspre grădină a bibliotecii. Biroul meu este pe partea opusă, cu vedere la stradă.

Când să plec și eu, domnul în vârstă îmi spune: „Apropo, mă numesc Richard Bauckham”.

N-apuc să mă dezmeticesc, fiindcă mă întreabă ce studiez. Îi spun câte ceva și apoi, ca să mă conving că am auzit bine, îl mai întreb o dată de surname. Mi se confirmă:

„Bauckham”.

„Ah, dar am câteva cărți scrise de dvs.! Jesus and the Eyewitnesses…”, mă fâstâcesc eu, înciudat că am stat de vorbă atâta vreme cu un titan al biblisticii anglo-saxone, un om ale cărui cărți le studiasem, pe care îl cunoșteam din auzite, a cărui fotografie o văzusem de câteva ori, pe care îl și văzusem cândva într-un interviu, și pe care, iată, îl avusesem acum minute în șir înaintea ochilor, fără să-mi dau seama cine este! Nu cred că mi s-a mai întâmplat vreodată așa ceva. Păstrând proporțiile, aș spune că acum am o lentilă hermeneutică destul de utilă în interpretarea pasajului care descrie episodul „Emaus”. Dacă eu, trecând prin situația descrisă mai sus, m-am simțit nătâng și am foarte revoltat pe mine, cum trebuie să se fi simțit cei doi ucenici la întâlnirea cu Domnul înviat?

P.S. Site-ul lui Richard Bauckham, AICI.