Astăzi am fost la All Saints’ Church, a cărei turlă țuguiată (a treia ca înălțime din Cambridge) domină zona de nord a orașului.

Să punem lucrurile „în perspectivă”, cum s-ar zice. Turla (de vreo 50 de m) care înțeapă linia orizontului este a Bisericii „All Saints”.

Biserica e folosită acum de o congregație prezbiteriană. Slujba m-a impresionat în mod foarte plăcut. Ar trebui să-i dedic o întreagă postare, fiindcă sunt multe de comentat.

Vitraliu instalat în 1923. Înălțimea ferestrei face imposibilă o fotografiere mulțumitoare. Un aparat excelent am. Mi-ar mai trebui o scară. Și probabil mai multă pricepere la combinat setările complexe. 🙂

Privind vitraliile bisericii, am avut plăcuta surpriză de a mă „întâlni” cu trei englezi eminenți: poetul (metafizic) George Herbert, cu ale cărui poezii m-am intersectat (și războit) traducând din C. S. Lewis, biblistul Brooke Foss Westcott, a cărui ediție critică a NT (publicată în 1881) a schimbat radical fața criticii de text a NT, și Henry Martyn, absolvent al John’s College, pe care întâlnirea cu Charles Simeon l-a determinat să devină misionar în India și traducător al NT în urdu și persană. A murit la 31 de ani.

Decupaj din vitraliu cu Brooke Foss Westcott. În mână ține NT grec, cea mai notabilă realizare a sa. În partea stângă sus se vede (foarte slab) silueta catedralei din Durham.

Despre Brooke Westcott știam că petrecuse 30 de ani lucrând (în parteneriat cu Hort) la ediția critică ce le poartă numele. Ce n-am știut, până să vin la Cambridge, e că Westcott, departe de a fi îngropat între cărțoaie și manuscrise, a fost foarte „conectat” la realitățile sociale din vremea lui.

Fericiți făcătorii de pace…

În perioada cât a fost episcop de Durham, a avut un rol important în dezamorsarea conflictului dintre mineri și patronat, conflict transformat în grevă în 1892. Vitraliul din All Saints’ Church scoate în relief tocmai această dimensiune a personalității și lucrării lui Westcott. Nu întâmplător, una dintre biografiile sale se intitulează, foarte sugestiv: The Miners’ Bishop: Brooke Foss Westcott of Durham (2004).

