Lansez prin intermediul blogului un mic apel de factură cărturărească: e cineva care are acces la Istoria Bisericii Ortodoxe Române, ediția publicată în perioada comunistă?

Eu am acces la cele trei volume publicate după 1990. De asemenea, am volumul 3 din 1981.

Îmi trebuie însă o informație din volumul 2, cel despre Simion Ștefan și Noul Testament 1648.

Aș vrea să știu dacă Mircea Păcurariu include și în prima ediție (vol. 2, p. 75) următoarele rânduri subliniate cu roșu.

photo

Dacă acest text există și în ediția publicată în perioada comunistă (înainte de 1988), înseamnă că prof. Grigorie Marcu a preluat această idee aproape verbatim în studiul său publicat în ediția 1988 a NT de la Bălgrad, dar fără să-l menționeze pe Mircea Păcurariu ca sursă.

Am avea, în acest caz, un mic plagiat.

Dacă fragmentul cu roșu apare la prof. M. Păcurariu numai după 1989, înseamnă că istoricul român a preluat ideea de la G. Marcu.

Fac precizarea că studiul lui G. Marcu din 1988 se bazează pe un articol publicat în Studii teologice, în 1973. În această primă variantă autorul evidențiază sursele patristice din predoslovii, dar nu trage concluzia că alcătuitorii trebuie să fi fost români ortodocși.

Iată cum se prezintă textul lui G. Marcu în ediția 1988 a NT de la Bălgrad.

Marcu01Marcu02Marcu03