be sure; and had I gotten it into the water, I make no question, but I should
have begun the maddest voyage, and the most unlikely to be performed,
that ever was undertaken. But all my devices to get it into the water failed me;

Dan Batovici, doctorand la Universitatea St. Andrews, mi-a semnalat recent recenzia la Dilemele fidelității, pe care a publicat-o pe site-ul medievalia.ro (AICI).

Principala utilitate a recenziilor în general (deci și a recenziei la cartea mea) este sublinierea punctelor forte și a vulnerabilităților firului argumentativ al unei lucrări științifice.

Dan Batovici interacționează în detaliu cu subiectul cărții mele și găsește multe aspecte criticabile.

Întrebarea fundamentală nu este dacă o carte are neajunsuri (cine a publicat la viața lui o carte științificoasă cunoaște foarte bine situația „din interior”), ci dacă, în ciuda neajunsurilor, argumentația, în ansamblul ei, poate fi lansată pe apă și menținută pe linia de plutire. Îmi vine în minte o imagine plastică: atunci când facem cercetare suntem asemenea lui Robinson Crusoe aflat în poziția de a-și construi o barcă. Efortul eroului este imens, iar rezultatul este splendid, numai că barca rămâne împotmolită pe mal, fiindcă este prea departe de apă. În cazul meu, barca a fost lansată. Nu îmi rămâne decât să sper că, în ciuda găurilor descoperite, își va continua periplul în bune condițiuni.

Fiindcă recenzia lui Dan Batovici este prima care se oprește asupra Dilemelor (în cei aproape doi ani de la apariția cărții), voi mai aștepta câțiva ani buni până să public o (eventuală) ediție revizuită. Primul tiraj „dilematic” s-a epuizat, dar sper că vom vedea un nou print run înainte de sfârșitul acestui an. Deocamdată voi introduce doar corecturi minimale, care nu schimbă argumentația în forma ei actuală.

P.S. Este regretabil că cercetătorii români din domeniul teologiei / studiilor biblice interacționează atât de slab la nivel de recenzii. Mai multe recenzii ar însemna argumentații mai solid construite, mai multă luciditate și mai puțini impostori (da, impostori!) cu morgă și ambâț, dar fără un discurs științific care să fi trecut prin furcile caudine (purificatoare) ale opiniilor venite din partea comunității de tovarăși (peers) care trudesc pe ogorul cercetării.

Anunțuri