Zilele trecute am încercat să descopăr vâlceaua în care se aduna John Bunyan să predice, în apropiere de Preston, sătuc cochet din Hertfordshire.

Din imensa Wain Wood a rămas astăzi un petec de pădure străbătut de câteva poteci pentru turiști.

În mod straniu, deși Wain Wood este sub nasul locuitorilor din Preston, nimeni nu pare să știe cum se poate ajunge acolo sau dacă Wain Wood există cu adevărat.

La pub sau în împrejurimi, numele acestui crâmpei de codru este atât de exotic, încât oamenii îți cer să-l reciți pe litere ca să fie siguri că au înțeles despre ce e vorba (Wain, Wane, Wayne?).

O madamă care își scotea calul la soare a ridicat din umeri la solicitarea mea. M-a întrebat ce e de văzut în Wain Wood. I-am spus că mă interesează locul în care se adunau Bunyan și ascultătorii lui (Bunyan’s Dell), dar am avut vaga impresie că nu știe cine a fost Bunyan și de ce s-ar fi adunat lumea să-l asculte. E frustrant să știi despre ce vorbești și să faci figură de nerod în fața cuiva ignorant.

Am plecat din Preston fără să fi descoperit vâlceaua unde se adunau uneori chiar și o mie de oameni pentru a asculta predicile lui Bunyan. Când am ajuns acasă m-am lămurit cu ajutorul internetului asupra traseului care ar trebui urmat. Sper să revin cu altă ocazie.

Mai jos câteva fotografii din tihnitul Preston, pentru ai cărui locuitori Wain Wood, păduricea aflată la câteva sute de metri, e o veritabilă terra incognita.