Fotografiile postate recent pe FB de un amic de la Paris mi-au adus aminte de faptul că nu mi-am încheiat scurtul „jurnal” parizian început la finele lunii septembrie anul trecut. Și apoi, nici nu știți ce foloase apar pentru binele obștesc din ochiul care privește cu invidie (tipic românească) la capra cea rotofeie a vecinului.🙂

În timpul scurtei mele vizite la Paris am avut șansa de a vizita Adunarea Națională (în Palatul Bourbon) și Senatul.

Postez mai jos, în trei tranșe, 140 de fotografii făcute în interiorul și în exteriorul Adunării Naționale.

Prima impresie: opulență și lux. Mă frapează lipsa oricărui simbol religios. Neavând cu ce să umple vidul produs prin evacuarea sacrului, francezilor nu le mai rămâne decât să ticsească orice nișă cu câte o „Marianne” proletară, care poartă nelipsita bonetă frigiană. Aproape că îți vine să te întrebi, cu riscul de a săvârși o impietate, dacă nu cumva aceste busturi și statui sunt niște maimuțăreli seculare ale reprezentărilor „Fecioarei Maria”.

Așadar, exces de „Mariane” și alte madame despletite (simboluri ale Republicii) care mi se par deopotrivă caricaturale și sinistre, fiindcă le asociez în mod inevitabil cu figura aprigei Thérèse Defarge din romanul dickensian A Tale of Two Cities.

La intrarea în Biblioteca Adunării Naționale era afișat un facsimil al interogatoriului prin care a trecut Ioana d’Arc înainte de a fi arsă pe rug (30 mai 1431). Observ că istoria e prețuită altfel pe tărâm francez.

Tot în Bibliotecă te întâmpină bustul lui Voltaire, cu al său inconfundabil rictus batjocoritor. Un volum din Enciclopedie e afișat într-o altă sală.

La ieșire, Declarația Drepturilor Omului și Cetățeanului, săpată în piatră, pe post de Cele Zece Porunci.

Moștenirea Revoluției este peste tot.

În orice caz, trebuie admirat și imitat proiectul „Zilele Patrimoniului”. Personalul palatului s-a purtat admirabil, în ciuda puhoiului de turiști, pe care îl puteți vedea în unele fotografii. Nu vă lăsați înșelați de imaginile „pustii”. Șirul de vizitatori se întindea pe câteva zeci de metri.

Mai jos primele 50 de fotografii.