Astăzi s-a terminat simpozionul pe teme biblice (filologie, hermeneutică, istoria receptării) organizat la Iaşi.

A fost ediţia a doua, cu o participare mai mică decât anul trecut, probabil din cauza crizei şi a altor evenimente simultane care au făcut concurenţă acestui eveniment.

Pentru mine a fost un bun prilej de a mă întâlni cu prieteni ca Marius Clim, Marius Cruceru, Alex Mihăilă, Octavian Gordon şi Dragoş Mârşanu.

O mare bucurie a fost întâlnirea cu dl. Marian Ciucă, excelent traducător din Augustin (De doctrina Christiana).

Simpozionul a avut mai multe secţiuni şi, evident, n-am putut audia decât o parte dintre lucrări. Contrazicându-l pe Marius Cruceru, care observa cu umor că „potrivit legii lui Murphy, cele mai bune prezentări sunt la secţiunea cealaltă”, aş spune că am avut parte de referate bune la toate secţiunile.

Într-una dintre pauze am avut prilej să discut cu prof. Marian Ciucă, pe marginea versetului din Gal. 5:12, mai exact a înţelesul verbului apokopsontai, pe care îl înţeleg ca referire sarcastică la mutilare. În prezentarea lui, colegul meu Dragoş Ştefănică a susţinut această interpretare şi tind să-i dau dreptate. În calitate de coleg de birou, am urmărit îndeaproape „suferinţele tânărului Werther” în timp ce-şi pregătea referatul şi cunosc deci bine „dosarul de problemă”. 🙂

Un incident straniu, aproape un déjà-vu, a avut loc în timpul prezentării lui Octavian Gordon. Încă în timp ce vorbea (aplicat şi la obiect) despre necesitatea folosirii unui sistem coerent de abrevieri ale cărţilor biblice, o duduie se foia în sală, încercând să pună o întrebare. Am auzit doar ceva legat de „semnul crucii de pe biblii”. La sfârşitul referatului, duduia s-a declarat ultragiată de expunere (cumva, abrevierea cărţilor biblice ar fi o ireverenţă faţă de Dumnezeu?), a ridicat încă vreo câteva probleme paralele cu tema şi cu logica, iar în final, victimă a propriului ei Sturm und (z)Drang ideatic, a ieşit „vâjâind ca vijelia şi ca plesnetul de ploaie”, damnându-ne în bloc pentru nu ştiu precis care vină.

Alex Mihăilă m-a întrebat îngrijorat dacă am mai văzut aşa ceva la vreo manifestare ştiinţifică. I-am spus că da. La un curs al lui Andrei Pleşu despre parabole. Şi la prelegerile ţinute de Gordon Smith la capela baptistă. (Cu maliţie, în barbă: Aceste trei „tulburări ale liniştii publice” au fost provocate de femei!). 🙂

Mai jos câteva fotografii.

Aula Filialei Iaşi a Academiei Române. În picioare, la microfon, prof. Eugen Munteanu

Cum să nu te agiţi (şi să nu te crispezi) când vorbeşti despre Fidela? (Pare-se că şi fotograful tremură de indignare). :)))

Dar mai întâi câte ceva despre KJB şi bibliile englezeşti care au precedat-o.

Dragoş Ştefănică în acţiune, tăind (dar nu şi spânzurând), că doar despre tăiere e vorba în Gal. 5:12. Moderatorul sesiunii: prof. Ioana Costa.

Inside joke: toate cele trei sticle de apă sunt pentru vorbitor. 🙂