Cea mai recentă lucrare a profesorului Ioan Bunaciu suferă de toate metehnele cărţilor scrise de teologii evanghelici formaţi în comunism: exegeză găunoasă, lipsă de acribie, tratarea superficială a surselor istorice, lipsa unei bibliografii adecvate (în cazul de faţă, lipsa completă a bibliografiei!), exprimări nefericite, editare neprofesionistă (iată un op, cum ar spune Erasmus, „praecipitatum verius quam editum”). Într-un cuvânt, amatorism.
Cred că o să-mi rezerv cândva timp să probez în detaliu şi cu argumente descrierea sumară din paragraful de mai sus. Am citit cam vreo 60 de pagini şi nu ştiu dacă să mă declar revoltat sau îngrozit.
Folosirea selectivă şi decontextualizată a unor autori din care se citează poate fi încadrată lejer fie la „dezinformare”, fie la „fals intelectual”.
Iau un exemplu. La p. 58–59 li se dă în cap irvingienilor cu ajutorul lui Godet. Irvingienii au fost o mişcare ciudăţică şi nu trebuie de fapt să faci multe eforturi ca să le dai în cap. Dar ce face Ioan Bunaciu? Citează trunchiat (şi decontextualizant) informaţiile din două note de subsol din comentariul lui Godet, după care comentează:
„Din descrierea acestor vorbiri în limbi ne dăm seama că vorbirea irvingienilor era străină de vorbirea în limbi de la Rusalii, că nu era decât produsul unor nervi zdruncinaţi. De aceea o considerăm o falsă vorbire în limbi, nu avea nimic în ea, era pur şi simplu o stare patologică.”
Dacă nu eşti avizat cu privire la ce crede Godet despre glosolalie, ai putea crede că el şi Ioan Bunaciu, pardon de calambur, vorbesc aceeaşi limbă. Numai că lucrurile nu stau nici pe departe aşa. Citarea trunchiată a lui Godet este menită să lase impresia că reputatul comentator elveţian este la dârlogii autorului român.
Când îl citeşti pe Godet în context descoperi că el scrie de pe o poziţie contrară celei susţinute de Ioan Bunaciu, atât în ce priveşte înţelegerea limbilor din Corint, cât şi în privinţa manifestărilor irvingiene.
Iată mai jos ce spune Godet în concluzia secţiunii despre vorbirea în limbi practicată în Corint:
I can only therefore regard the gift of tongues as the expression, in a language spontaneously created by the Holy Spirit, of the new views and of the profound and lively emotions of the human soul set free for the first time from the feeling of condemnation, and enjoying the ineffable sweetness of the relation of sonship to God. And as the influence of the Holy Spirit takes possession of the whole soul and every one of its natural powers, to make it its organ, it also took possession of the gift of speech, transfiguring it, so to speak, to give utterance to emotions which no natural tongue could express. It was, doubtless, a something intermediate between singing and speech, analogous to what we call a recitative, and the meaning of which was more or less immediately comprehensible like that of music. On Pentecost, when this language was manifested in its most distinct form, every well-disposed hearer understood it at once, in a way analogous to that which produced interpreters at Corinth, and could translate it immediately, so that he thought himself listening to his own tongue.
Mai jos este ceea ce spune Godet despre irvingieni:
I have quoted various witnesses, in the two notes pp. 278, 289 [Nota Bene: Godet citează doi autori germani, iar Ioan Bunaciu combină cele două citate, selectând din fiecare ceea ce este mai convenabil pentru a acredita teoria „nervilor zdruncinaţi”], as to the manifestations which signalized the first serious religious awakening that led to the founding of the Irvingite Church. It seems to me impossible to regard these phenomena as purely artificial imitations of those described by the New Testament in the first times of the Churches of Judea and Greece. At the beginning especially, these manifestations were remarkable for unaffected sincerity. Later, love of the extraordinary and desire to shine undeniably introduced an impure alloy, as was the case at Corinth itself. Such manifestations therefore give evidence of a real faculty latent in the depths of the human soul, which a profound religious awakening may call into exercise at any time under fixed conditions, and the creative action of which may yet in our day produce effects similar to those of the first days of the Church. We were not wrong, therefore, in maintaining the possibility of the reappearance of gifts during the whole course of the present economy (see on 13:8), while concluding from the apostle’s words in this same chapter that the normal progress of the Church tends rather to the diminution of such phenomena, as a transition to their complete disappearance in the perfect state.
Dacă interpretarea unui autor de dată recentă este însoţită de asemenea abuzuri, la ce ne putem aştepta când miza e mult mai mare, anume când vine vorba de interpretarea Scripturii?
26 martie 2011 at 9:38 pm
nu vreau sa fiu rautacios! dar acest „individ” era seful comisiei de acordare a licentelor la ITP (pe acea vreme erau studenti care ii puteau fi profesori lui Bunaciu)! Nici macar nu citea lucrarile. Godet scria acum 100 de ani si cum a SCRIS!!! Ma intreb cum si-a luat acest om doctoratul si ca el multi!
26 martie 2011 at 10:23 pm
ce sa mai astepti atunci de la aceia de prin bisericile baptiste ce-si „croiesc” teologia[dak poti sa-i zici asa]ascultandu-i pe acesti oameni ce sunt formatori de opinie la nivel national in adunarile lor….
26 martie 2011 at 10:32 pm
Acuma nu va suparati, o grupa de studenti cuprinde cam 25 de persoane. In afara de profesorul indrumator, nimeni altcineva nu va mai citi lucrarea din scoarta in scoarte.
Deci, daca a fost seful comisiei de acordare a licentelor la ITP trebuia sa citeasca 25 de lucrari de licenta?
Ajunge daca se studiaza putin.
27 martie 2011 at 12:03 pm
Nu ma refeream la o citire amanuntita (desi e vb de „destinul” unuia care a muncit si a studiat cum a putut), ci ma refer la demonstrarea unui bun simt. Oare el e in stare sa scrie macar pe un sfert de cum au fost scrise multe din licentele acelor studenti? Odata i-am spus despre teologia folclorica a lui Sandru si s-a „chiufulit” insa stiam ca se afla in aceeasi barca 🙂
26 martie 2011 at 11:16 pm
cunosc si eu pe cineva care e la doctorat la teologie si n-are habar de limbi clasice, si predica despre batic si fuste.Asta-i teologia lui. Si Ioan Ica Jr. se plange ca scoliile de teologie de azi sunt fabrici de diplome.
28 martie 2011 at 4:06 pm
Iti dau dreptate Manu, lucrarea mea afost „Darurile Spirituale”, lucrare notata de prof coordonator cu 10 este adevarat caabordam subiectul din punctul de vedere penticostal, iar domnul profesor Bunaciu mi-a spus ca el poate da cu indulgenta 8 iti dai seama ca au urmat contestari si multe altele…dar lucrurile au trecut.
Putin sunt „suparat” acum pe Emanuel ca mi l-a adus in fata pe IB din nou.
Numai bine!
28 martie 2011 at 4:10 pm
Mă gândesc că dacă aţi depăşit supărări mai mari (nota la licenţă) o să găsiţi resurse şi pentru asta cauzată de mine…
26 martie 2011 at 11:33 pm
e un gest prea exagerat dacă îmi cer eu scuze în numele bătrînului?
am început să mă obişnuiesc deja să îmi cer scuze în numele altora.
de data asta pentru infracţiune ştiinţifică…
mie prefaţa mi se pare şi mai interesantă.
27 martie 2011 at 1:24 pm
Sufletul care a greşit, acela să-şi ceară scuze. Nu cred că trebuie să vă cereţi scuze pentru ce scriu alţii, din alte generaţii.
26 martie 2011 at 11:57 pm
Sunt baptist si am anuminte rezerve vs. doctrina penticostala. Mi se pare insa mai grav la Bunaciu concluzia la care a ajuns in acest studiu decit amatorismul lucrarii sale.
Nu cred ca multi baptisti romani i-au impartasit parerile extremiste in aceasta privinta…. Repet, ramin baptist dar nu sunt de-acord cu concluzia lui IB.
27 martie 2011 at 1:22 pm
Mie mi se pare grav amatorismul, fiindcă e calea sigură de a ajunge la concluziile la care a ajuns.
27 martie 2011 at 2:21 pm
Cred ca sunt alte cauze. mai intii s-a stabilit concluzia. Nu spun ca sa-l apar; nu se afla printre preferatii mei, desi a fost prieten cu tata si a avut un inceput bun (a lasat o cariera stralucita in UTM pt Crstos)… sfirsind ca informator… E-un semnal de alarma. Inceputul bun nu garanteaza sfirsitul…
27 martie 2011 at 1:11 pm
[…] următoarea (teologeanu) 21. Am vrut Doamne, dar a fost prea târziu… (crestintotal.ro) 29. „Concepţia baptistă despre lucrarea Duhului Sfânt”, de Ioan Bunaciu (vaisamar) 36. Nascut pentru cer la 101 ani (suceavaevanghelica) 42. Istorie, bani și politică […]
28 martie 2011 at 8:04 am
Ma intreb cum a putut exista crestinismul fara glosolalie pentru atatea secole? Ce s-ar fi facut crestinismul daca nu ar fi aparut penticostalii?
In ce fel este diferita vorbirea in limbi a crestinilor de vorbirea in limbi din religii pagane? Mie imi pare ca pentru unii din cei care au postat chiar nu este nici o diferenta si nu poate fi verificata pe nici o baza.
Criteriul ar fi ca vorbirea in limbi crestina a fost pt prima data inteleasa de cei care o auzeau, dar se pare ca acest argument este pueril pt glosoalistii de astazi.
Lamuriti-ma si pe mine deci, care este diferenta intre glosolalistii crestini si pagani? Cum putem discerne care este glosolalia biblica si care este pagana?
13 aprilie 2019 at 11:50 am
Deci, dacă voi, care sunteţi răi, ştiţi să daţi daruri bune copiilor voştri, cu cât mai mult Tatăl vostru cel din ceruri va da Duhul Sfânt celor ce I-L cer!” (Luca 11:13)
Cum poţi discerne diferenţa?.
Ştiind furnizorul.
13 aprilie 2019 at 11:54 am
Ştiind furnizorul (dacă accepţi că ”vorbirea în limbi” este darul Duhului Sfânt.
28 martie 2011 at 8:36 am
[…] Sau SfinȚii Pot Și FĂrĂ Locuri Sfinte (jurnal De CĂlĂtorie – 4) (popaspentrusuflet) 20. „Concepţia baptistă despre lucrarea Duhului Sfânt”, de Ioan Bunaciu […]
28 martie 2011 at 12:12 pm
referitor la intrebarea din final: asta e ghinionul Scripturii, ca nu se poate apara singura. Are nevoie de cineva care sa o apere. Tragicomedia e ca mai toata crestinatatea (de diverse confesiuni)pretinde pentru sine oficiul de „scutier al Evangheliei”. Iar in cadrul marii familii crestine, evanghelicii o pretind cu atat mai mult.
In alta ordine de idei, multumesc pentru seriozitatea tratarii subiectului in ultima vreme. Mult succes!
28 martie 2011 at 4:43 pm
[…] aduse pe internet la adresa mea (negrutpaul) 21. Limitele într-o relaţie (crestintotal.ro) 25. „Concepţia baptistă despre lucrarea Duhului Sfânt”, de Ioan Bunaciu (vaisamar) 30. ”conform TradiȚiei” Sau SfinȚii Pot Și FĂrĂ Locuri Sfinte (jurnal De […]
26 martie 2021 at 1:48 pm
[…] https://vaisamar.wordpress.com/2011/03/26/%E2%80%9Econceptia-baptista-despre-lucrarea-duhului-sfant%E… […]
28 martie 2023 at 6:07 pm
[…] vaisamar.wordpress.com […]