Ce citesc astăzi în revista Biserica Ortodoxă Română, anul 70, nr. 9–10, 1952, p. 570–571?
„În anul şcolar 1951–1952, au urmat cursurile Institutelor noastre Teologice şi doi pastori baptişti: Alexa Popovici şi N. Covaci. La sfârşitul anului şcolar, cei doi studenţi baptişti au adresat Înalt Prea Sfinţitului Patriarh Justinian următoarea scrisoare de mulţumire:
Înalt Prea Sfinţite,
La finele unui an de studii, petrecut în Institutele Teologice Ortodoxe de grad Universitar, subsemnaţii pastori baptişti Alexa Popovici şi Nicolae Covaci, vă aducem călduroasele noastre mulţumiri pentru bunăvoinţa şi sprijinul ce ni l-aţi acordat, aprobând ca să studiem teologia ortodoxă.
Acest an de studii a fost creator de noui făgaşe şi prefaţează o nouă conduită în raporturile dintre Culte. Credem că acest fapt e o dovadă grăitoare că toţi credincioşii Domnului nostru Iisus Hristos, fără deosebire de confesiunea căreia îi aparţin, pot trăi laolaltă în pace şi să se iubească aşa cum a dorit şi cerut Mântuitorul.
Sperăm că Dumnezeu ne va ajuta să putem continua studiile în Institutele Teologice Ortodoxe, atât spre folosul nostru şi al cultului Creştin-Baptist, căruia aparţine, cât şi spre consolidarea raporturilor de armonie ce există astăzi între Cultele religioase din ţara noastră.
Scrisoarea celor doi pastori baptişti evidenţiază încă odată contribuţia de seamă, pe care institutele de învăţământ superior ale Bisericii Ortodoxe Române o aduc în acţiunea de armonizare a raporturilor dintre Culte, acţiune în fruntea căreia s’a aflat şi se află Biserica noastră şi Înalt Prea Sfinţitul Patriarh Justianian”.
Splendid tur de forţă propagandistic! Aş fi curios cui i-a venit această idee. Mai mult ca sigur vreunui politruc de la culte. Oricum, la nivel de imagine e ceva ce nu mai văzuse România interbelică, în care BOR se arăta foarte belicoasă contra „sectelor”. Cine a citit presă interbelică ştie ce spun. Dar iată, comuniştii au înfrăţit bisericile şi au promovat un ecumenism vrednic de toată lauda!
21 septembrie 2010 at 2:06 pm
Nicolae Covaci a fost președinte al Uniunii Baptiste în perioada 1969-1975.
21 septembrie 2010 at 5:49 pm
Asta e cam „tare”,macar despre morti sa zicem bine,sa amestecam Alexa Popovici,unul dintre cei care au ridicat biserica baptista din Romania,cu ce?Cu o simpla scrisoare de curtoazie trimisa conducatorului unui cult,in speta patriarhului Iustinian?Hm!Si care-i problema,exista atunci vreo alta posibilitate de a obtine ca si crestin evanghelic o licenta in teologie?Ati auzit cumva ceva pe la CNSAS despre el?Lazar Gog oare unde si-a sustinut doctoratul?E ceva rau aici?
A,pardon si „colaboratorul”Bunaciu sr.si-a facut facultatea la reformati,unde ulterior si-a dat si doctoratul,dar poate scrisoarea de curtoazie a acestuia trimisa episcopului reformat de atunci era in lb.maghiara si inca nu s-a gasit un traducator autorizat?!
Of Doamne!
21 septembrie 2010 at 5:56 pm
Staţi niţel, că n-am înţeles ce e rău în a publica această scrisoare? I-am incriminat pe cei doi? Am publicat acest text ca exemplu de propagandă făcută de regim („noi comuniştii suntem foarte ecumenici, îi înfrăţim pe creştini”).
.
Am prieteni care şi-au luat doctoratul la ortodocşi. Nu asta e problema: că studiezi la ortodocşi. Problema e când lucrul ăsta e trâmbiţat propagandistic. Dacă 10 baptişti studiau la ortodocşi că aşa erau ei admişi prin concurs, pe merit, (un coleg al meu a intrat la doctorat în vreme ce toţi candidaţii ortodocşi au picat!) era foarte bine!
.
Mi se pare de-a dreptul incredibil că doi pastori evanghelici au ajuns să studieze la ortodocşi la scurtă vreme după instalarea comunismului. Şi apoi, reformaţii maghiari nu ştiu să-i fi persecutat pe baptiştii români. În schimb, relaţiile ortodocşi-baptişti au fost foarte tensionate în interbelic. De aici mirarea mea.
.
Oricum, reveniţi mâine pe blog, dacă vă imaginaţi că am rezerve de a scrie şi despre lideri ai mişcării din care fac parte!
21 septembrie 2010 at 7:52 pm
intr-o istorie a baptistilor din romania scrie ca a existat un singur baptist, parca in comunitatea de bucuresti, care a studiat teologia la ortodocsi, dar inainte de 1944. daca nu cumva imi joaca neuro transmitzatorii feste!
nu cred ca baptistii contemporani celor care au studiat la orto i-ar fi anatemizat pt asta.
21 septembrie 2010 at 8:06 pm
Ei, uite cum ajută penticostalii la „corectarea” istoriei baptiste… :))))
.
Înainte de 1944 să fi studiat un baptist la ortodocşi? Doar dacă voia să rămână „for good” în „Biserica dominantă”!
.
Nu mi se pare scandalos faptul că au studiat. Mă intrigă doar iţele politice prin care s-a luat această decizie. Dacă aş fi o pasăre măiastră, să pot intra în arhiva Sinodului BOR, poate aş afla. Dar mă tem că nici pasăre măiastră să fiu, n-aş putea pătrunde acolo! 🙂
21 septembrie 2010 at 8:39 pm
Da,e adevarat,numai ca daca ne uitam inapoi la numarul intelectualilor din bis.baptista,pe vremea ailalta,avem ce compara,nu ca asta ar avea vreo valoare inaintea lui Dumnezeu,dar hai sa vedem si contributia profesorilor astia „facuti”cu avizul sf.sinod al BOR la „scolirea” lucratorilor din biserica penticostala,ca…iaca-ta mai apoi cum tot indirect prin astia se schimba istoria baptista pe varianta penticostala.
Si..daca prin „ite politice”Alexa Popovici a facut fac.ortodoxa,sa avem pardon mon cher!
21 septembrie 2010 at 8:49 pm
„Avem ce compara”. Compara între ce şi ce? O comparaţie presupune două elemente.
.
Aţi înţeles greşit. Cei doi au studiat UN AN la ortodocşi. A fost la nivel de licenţă. Nu ştiu ce în măsură au fost recunoscute pe lângă studiile avute de ei deja. N-am spus că ei au fost „făcuţi” profesori cu avizul Sinodului. A fost probabil un schimb de experienţă. Dictat probabil de Departamentul Cultelor.
.
Chiar aşa: ce contribuţie au avut A. Popovici şi N. Covaci la formarea lucrătorilor din Biserica Penticostală? Întrebarea nu e polemică. E chiar ceva ce aş vrea să aflu.
.
Dacă nu prin „iţe politice”, atunci cum?
21 septembrie 2010 at 8:42 pm
A,inca ceva daca nu sint indiscret,cam in ce perioada v-ati intors la Domnul si v-ati inceput studiile universitare?Si mai apoi o sa va povestesc ceva.
21 septembrie 2010 at 8:50 pm
M-am întors la Domnul pe la 15 ani şi mi-am început studiile universitare la 19 ani. 🙂
21 septembrie 2010 at 8:55 pm
In ce an,va intrebam?Eram curios?
21 septembrie 2010 at 9:10 pm
Am (aproape) 30 de ani. Socotiţi…
21 septembrie 2010 at 9:02 pm
Cred ca fiecarui tinar in credinta i-a picat in mina vreo cartulie sau brosurica de-a lui A.Popovici,ca era baptist ori penticostal nu prea conta,iar vis-a-vis de el,ma cam indoiesc sa fi facut schimburi de experienta dictate de Dep.Cultelor,mai ales ca in verticalitatea lui, cind a simtit ca nu mai merge,a preferat sa plece!
Nu prea cred ca A.Popovici „inghitea”astfel de manipulari departamentale.
21 septembrie 2010 at 9:11 pm
Posibil. Eu doar îmi dau cu presupusul. Mă întreb: cine a avut ideea? Au venit Popovici şi Covaci la Institutul Teologic cu cererea de a studia?
21 septembrie 2010 at 9:15 pm
Din istorisirile tatalui meu (student al lui Alexa Popovici la Seminar chiar perioada la care se face referire) stiu ca acesta a studiat la ortodocsi. In special Alexa le spunea studentilor lui despre Dumitru Staniloae, fata de care avea un mare respect. Participa la cursurile acestuia cu mult interes.
Pe de alta parte, imaginea de pacificator intre culte a partidului-stat comunist avea si ceva sustinere in realitate. Noua putere comunista realmente a suprimat conflictele interconfesionale. Daca era sa fie persecutati neoprotestantii, era ok s-o faca ei, comunistii, prin aparatul represiv, dar nu era ok s-o faca ortodocsii. De fapt comunismul nu tolera nici un fel de pasiuni cu extensie in spatiul public, altele decat cele de partid, pentru ca erau potential periculoase. Orice astfel de pasiuni trebuiau sa paleasca in fata singurei pasiuni publice acceptabile, care era adeziunea fata de partid.
„Noua conduita” si „armonizarea raporturilor dintre culte” erau pretextul in numele caruia regimul impunea fiecarui cult sa stea in ograda proprie, iar catre alte culte sa exprime doar politeturi. Motivul era politica de emasculare cultelor si dezradacinarea chiar si a ideii ca si acestea ar putea fi centre de putere in statul democrat-popular.
Trebuie sa recunoastem ca pe langa multe rele, evanghelicilor li s-a facut si un bine prin venirea comunismului, anume ca au fost aparati de „sfanta” manie ortodoxa. Evolutia lor numerica in Romania dupa 1945 confirma acest lucru. Iar acest bine n-a fost uitat nici de evanghelici, care ani buni dupa 1989 instinctiv s-au tinut departe de partidele istorice (cu cateva exceptii notabile), si nici de ortodocsi, care inca pun pe lista persecutiilor comuniste de care se plang tratamentul egal cu celelalte culte, adica faptul ca n-au fost lasati sa rezolve cu mijloace proprii „problema sectelor”.
21 septembrie 2010 at 11:53 pm
Omule tu ai o minte rece, esti pasare rara pe aici. Ai scris tare drept din istorie, asa este cu comuniștii. Inima țării trebuia să bată doar pentru partid, parcă-i aud și acum ecoul. Post-infarct.:) Drept ai scris! Tainicele cărări ale Domnului au păzit pe cei ai lui de vajnicii talibani naționali prin toiagul viclenilor ”tovarăși” internaționali. Hagai și Zaharia rezolvă aceste probleme ”în anul al doilea al împăratului Darius Medul…”.
22 septembrie 2010 at 9:23 pm
🙂
21 septembrie 2010 at 9:31 pm
Sa fiti cu Domnul si El sa va intareasca!
Prin „85 eram in clasa a xii-a si imi doream din inima sa merg la Seminarul baptist,dar… pt.ca atunci erau doar vreo 3 sau 5 locuri aprobate la 2 ani,si pt.ca mai aveam rude cu functii in raposatul partid,mi s-a transmis clar ca nu pot accede acolo.Si…ce crezi ca am facut?Eram ceva ruda cu sotia lui M.Ciobanu, scriitorul(cumnatul lui Emil Bulgar)si acesta avea o relatie de amicitie f.srinnsa cu B.Anania,actualul mitropolit al Clujului si cu A.Plamadeala,”raposatul”mitropolit al Ardealului si…desi evanghelic,prin complotul citorva clerici ortodocsi,am facut teologia.Si sa stii ca am „batut”si eu multe metanii in scris catre diverse capete clericale si vladicesti si…am facut vreun rau?Ba,am mai fost si pe la secu,dupa ce m-am urcaty impreuna cu altii pe bis.din Giulesti atunci cind l-au alungat pe Buni Cocar si se pregateau sa darime biserica,si …la ortodocsi nu s-a aflat,si daca eram la seminar au,au,au ce s-ar fi intimplat!
Oricum am vazut si vad Mina Domnului la cirma vietii mele si poterea Duhului Sau cel Sfint!
21 septembrie 2010 at 9:44 pm
Staţi că nu mi-e limpede. Aţi făcut teologia la ortodocşi? Şi că în această perioadă aţi protestat faţă de dărâmarea bis. din Giuleşti şi totuşi nu s-au prins securiştii că eraţi student la Teologie ortodoxă? Mi se pare extraordinar. V-aţi văzut dosarul la CNSAS? Cum se vede în dosar activitatea dvs. de rezistenţă/disidenţă?
21 septembrie 2010 at 10:09 pm
Legat de disputa cu privire la o presupusa patare a memoriei fratelui Alexa Popovici in cazul in care el s-ar fi inscris la Institutul Teologic Ortodox la comanda Departamentului Cultelor, eu zic ca cine pune problema in felul acesta nu prea intelege vremurile de atunci.
Represiunea crunta, amenintarea continua si reala sub care traiau bisericile si conducatorii zilnic lor faceau ca deliberarile constiintelor sa fie cu totul altele decat cele ale noastre de acum, din confortabilul an 2010. A risca sa ti se inchida seminarul si sa fie trimisi acasa fara diplome 50-60 de tineri studenti doar pentru ca tu nu vrei sa te inscrii la institutul ortodox, fiindca n-a fost ideea ta, nu cred ca ar fi fost un lux al constiintei pe care fratele Alexa si l-ar fi putut permite. (Nu stiu daca asa au stat lucrurile, dar presupun ca a existat cerinta ca profesorii de la semniar sa fi absolvit o facultate.)
Un seminar inchis ar fi insemnat zeci, sute de biserici fara pastori pregatiti in urmatorii 20-30 ani.
Noi acum poate zicem ca ar fi fost mai bine asa, cu un eventual program clandestin de studii, pt. ca pana la urma Dept. Cultelor s-a folosit de semniar si de conducerea cultului ca sa instituie controlul asupra bisericilor. Dar cei de atunci n-aveau cum sa stie asta.
Stiu cel putin din doua marturii ca Alexa Popovici a mers atat in viata personala cat si in sfaturile pe care le datea studentilor pe ideea ca in relatiile cu statul trebuie sa fii cooperant, pana in punctul in care ceea ce ti se cere contravine principiilor Scripturii. Si a trait asta cu consecventa. Cat timp a stat in tara, n-a afisat rebeliuni gratuite, dar cand n-a mai putut ramane cooperant, a plecat. Covaci in schimb a ramas in tara, probabil cu drame interioare pe care le putem banui, sau despre care o sa aflam intr-o buna zi.
21 septembrie 2010 at 10:25 pm
Daniel, deocamdată nu avem niciun fel de informaţii că ar fi studiat la „comanda” DC. Este doar o supoziţie a mea. Şi nici măcar nu cred că i s-a comandat asta, în cazul în care DC a avut vreun amestec. Cei de la DC puteau fi destul de rafinaţi. Nu trebuia să poruncească aşa ceva, ci să deschidă această posibilitate în mod abil. Nu am niciun argument pentru această ipoteză, deci ea nu are nicio valoare şi nu pătează cu nimic memoria lui A. Popovici. Am publicat informaţia fiindcă mă intrigă. M-ar fi intrigat şi dacă ar fi fost un penticostal, un adventist etc. Fenomenul în sine mi se pare ciudat, dincolo de numele lui X sau Y implicat.
.
Nu e rău în sine că s-a înscris la cursurile de teologie ortodoxă. Departe de mine gândul ăsta. Pur şi simplu fenomenul este neobişnuit în raport cu ce ştiu eu că se întâmpla cu 10 ani mai înainte (de ex.). Poate că se va găsi vreun istoric baptist care să explice resorturile acestui fenomen care mie îmi apare ca o ciudăţenie.
22 septembrie 2010 at 1:51 am
Emanuel, nu cred ca e imposibil de aflat de ce s-au inscris. Inca mai sunt in viata persoane de la care se poate afla, daca nu exista documente scrise.
Ceea ce vreau eu sa spun e ca daca interpretam faptele unui Alexa Popovici din 1951 dupa criteriile noastre din 2010, unora ne vine sa negam omul pentru ca nu intelegem faptele, altora ne vine negam faptele pentru ca vrem sa aparam omul.
Ideea e ca desi nu au trecut nici 60 de ani de atunci, deja avem nevoie de o explicatie pertinenta cu fiecare fapt pe care il descoperim. Altfel riscam sa il rastalmacim, manati de cele mai bune intentii.
Mie nu mi se pare ciudat fenomenul, ci mai degraba remarcabil. Baptistii romani au deja o traditie de a studia pe la altii – traditie la formarea careia, iata, au contribuit si Popovici & Covaci. In perioada interbelica n-ar fi fost primiti de ortodocsi, dar dupa 1944 uite ca au fost.
22 septembrie 2010 at 8:36 am
Daniel, eu nu-l neg de fel pe Alexa Popovici. Repet, putem face abstracţie de nume. Mă întreb însă ce mecanism a putut face posibilă această înscriere a lui la ortodocşi în perioada dură a comunismului românesc. Oare Justinian i-ar fi primit, el, care nu avea timp să-l primească pe Stăniloae în audienţă? Să nu fim naivi! Am semnalat subiectul ptr. că probabil ptr. un istoric baptist subiectul va fi interesant.
22 septembrie 2010 at 6:19 pm
Emanuel, n-am suspectat nici o secunda ca tu ai avea vreo agenda in ceea ce ai pus pe blog. Reactia mea a fost mai degraba ca raspuns la ce a zis „Batranul”, care parca se simtea dator sa-l apere pe A. Popovici zicand ca nu e posibil ca el sa fi ascultat de eventualele ordine ale D.C.
Legat de resortul prin care a fost posibil faptul respectiv, imagineaza-ti ca periodic reprezentantii cultelor erau chemati impreuna la „prelucrare”. Li se repeta mereu, „pana acum v-ati certat intre voi, acum nu mai e voie sa faceti asa ceva, ci trebuie sa puneti fiecare mana sa infaptuiti politica partidului.” In primul rand asta a dus la contacte umane intre reprezentantii cultelor, care inainte nu existau. Asta poate realiza multe! Apoi genul „parintesc” in care erau tratate cultele de catre shefii de la D.C. nu ar exclude interventii la patriarh de genul „Vezi ca baptistii au nevoie sa-si educe niste cadre intr-un institut teologic universitar. Sa le dati doua locuri!”. Cam astea erau relatiile.
Eu zic ca e posibila atat varianta ca cei doi s-au adresat direct institutului, iar cei de acolo, vrand sa le arate mai-marilor de la D.C. ca se inteleg bine cu baptistii, i-au primit, cat si varianta ca D.C. a intervenit si le-a cerut acest lucru.
Evident, acestea sunt doar supozitiile mele, dar cred ca sunt plauzibile.
Banuiala mea e ca motivatia de partea baptistilor era aceea de a avea „cadre calificate” pentru Seminar.
22 septembrie 2010 at 8:22 pm
Păi ce calificare să aibă? Că aud că n-au primit licenţă la final. Deci recunoaştere zero! E drept, am întâlnit în revista BOR şi menţiuni despre studenţi reformaţi care au terminat programul de „magisteriu” (3 ani). Dar reformaţii aveau totuşi alt statut.
22 septembrie 2010 at 9:54 pm
Well, I don’t know. Am coroborat informatia ta cu ce stiam eu din alte surse, anume ca „fratietatea” a facut un efort sa gaseasca persoane cu studii superioare care sa ocupe postruile de profesori la mutarea seminarului la Bucuresti din com. Buteni, jud. Arad, unde functionase initial. C. Adorian studiase teologia in Germania, la fel I. Socaciu in America, dar Jean Staneski mi se pare ca facuse o alta facultate, iar mai tarziu, prin 1955 a venit Ioan Bunaciu, care la fel studiase stiinte economice.
22 septembrie 2010 at 7:22 am
Apropo de dosar,sincer nu am avut ocazia sa merg pe acolo(la CNSAS),dar ce au reusit altii sa”riciie” cautindu-mi nod in papura,a fost doar un dosarel de urmarit.
22 septembrie 2010 at 12:58 pm
Emanuel, mulțumesc pentru atenționarea publicării acestei scrisori. Fenomenul efectuării studiilor în cadrul Institutului Teologic Ortodox este unul interesant însă nu mă pot pronunța asupra lui pentru ca nu l-am studiat. Știu cazuri in care lideri baptiști au studiat la Institutul Teologic Protestant din Cluj, deoarece acesta, alături de Institutul Teologic Ortodox era recunoscut ca și instituție de învățământ superior. Despre Alexa Popovici știu că a fost demis din funcția de director al Seminarului Teologic Baptist în anul 1965 și cred că ulterior și din cea de profesor. În final aș dori să menționez faptul că Alexa Popovici a promovat toate examenele aferente celor patru ani de studii la Institutul Teologic Ortodox din București. Nu i s-a permis însă să susțină examenul de licență. În ceea ce-l privește pe Nicolae Covaci nu știu care a fost situația lui.
22 septembrie 2010 at 1:02 pm
Foarte interesant. Deci a făcut patru ani, în final. Credeam că doar unul. Ce bine e că lucrurile pot fi puse în perspectivă. Dacă vrei ajunge să lămureşti această „enigmă nesplicată”, să dai un semn şi la mine pe blog. 🙂
23 septembrie 2010 at 4:28 pm
Am publicat două documente care atestă faptul că Alexa Popovici a absolvit Institutul Teologic Ortodox din București în perioada 1951-1955, precum și faptul că a fost printre cei mai buni studenți ai Institutului. Acest argument este confirmat de media generală pe cei patru ani de studii care a fost 8.58.
http://istorieevanghelica.wordpress.com/2010/09/23/profesorul-baptist-alexa-popovici-student-la-institutul-teologic-ortodox/
24 septembrie 2010 at 12:59 pm
Mulţumesc. Sunt foarte utile astfel de clarificări. Noi dezbatem, comentăm, ne dăm cu părerea (mai mult sau mai puţin informat), iar istoricii vin şi fac ordine în hărmălaia opiniilor exprimate. 🙂
23 septembrie 2010 at 11:43 pm
interesanta istorie; pacat ca tinerii invatacei ai zilelor noastre sunt cam paraleli cu evenimentele …
24 septembrie 2010 at 12:57 pm
Ăsta e şi un motiv pentru care mai dezgrop câte o chestiune din trecut: pentru a-i face pe tineri să se reconecteze (măcar câte puţin) la trecut.
25 septembrie 2010 at 8:34 pm
in afara de dezgropat la ce va mai pricepeti?
25 septembrie 2010 at 8:46 pm
Oferim toată gama de servicii: dezgropat, îngropat, prohodit…
.
Parastase nu facem, că suntem protestanţi…
23 septembrie 2010 at 11:53 pm
[…] Vaisamar […]
26 septembrie 2010 at 10:53 pm
dupa cat timp petreceti in arhivele bor aveti toate sansele sa va mariti gama de servicii
26 septembrie 2010 at 11:14 pm
În arhivele BOR nu pătrunde nici pasăre măiastră. Eu studiez la Biblioteca Academiei. Documentele pe care le studiez sunt publice.
10 septembrie 2011 at 6:35 pm
ei si ce daca! mi se pare o normalizare aceasta ‘desconspirare’! ar fi bine o normalizare a relatiilor ecumeinice. Desigur in perioada comunista in care acest lucru s-a intimplat a fost o perioada dificila pentru ambele culte. Ar fi fost bine daca aceasta colaborare le-ar fi ajutat sa faca front comun inpotriva comunistilor.
Se vede ca inca voi aveti acest sindrom de inferioritate in fata ortodocsilor. Hai ma cresteti oleaca!
10 septembrie 2011 at 6:45 pm
Huh? Să mai creştem în sindrom, zici?
10 septembrie 2011 at 6:49 pm
Personal cred ca BOR nu dorea sa lupte impotriva comunistilor.